2011. szeptember 27., kedd

Orvosi ellátás

Mivel épp orvoshoz járós időszakomat élem, igy gondoltam ideje erről is irnom. Az Egyesült Királyságban ingyenes az orvosi ellátás. Sokan tévesen úgy vélik hogy szükséges hozzá az NI number (National Insurance number), de nem, nem szükséges. Az orvosi rendelőbe való regisztrációhoz mindössze az útlevelünk és valamilyen lakcim igazolás szükséges. Ez utóbbi alatt általában a nevünkre és ciműnkre szóló két hivatalos levelet értik. Ha ez megvan, már benn is vagyunk a rendszerben. Az ingyenes orvosi ellátás mellet további kedvezmény a gyerekek 16 éves kor alatti ingyenes gyógyszeres ellátása (felnőtteknek recept dijat számolnak ez jelenleg £7.40). Illetve hogy a családtervezés ne pénz függő legyen, ingyenes az összes fogamzásgátló akár tabletta, inekció vagy implantátum.
Mindezeken túl emlitést kell tennem a NHS Tax Credit Exemption Certificate-ről is.


Ez a kis kártya automatikus érkezik azoknak akik jogosultak a Tax Credit-re. És ennek a segitségével további kedvezményekre jogosult a tulajdonosa. A kártyával rendelkezők szintén ingyen juthatnak hozzá minden orvos ártal felirt gyógyszerhez. Jár vele ingyenes fogorvosi ellátás. Figyelem: még műfogsort is csinálnak rá. Jár vele az ingyenes szemvizsgálat, illetve utólagosan visszaigényelhető a szemüvegkészités ára is a segitségével. Valamit visszatéritik az esetleges kórházba utazás költségeit is vele. Bővebben lehet ezekről olvasni ITT.

Utólagos kiegészités amire Ypszi hivta fel a figyelmem, hogy csak azoknak jár akik Chil Tax Creditet kapnak vagy mindkettőt. http://www.nhsbsa.nhs.uk/Documents/HealthCosts/Tax_Credits_flowchart.pdf

14 megjegyzés:

evadraga írta...

Ez most nekem, illetve Rékusnak nagyon hasznos bejegyzés volt, köszönöm! :-)

mariann írta...

Szia, latom, neked is akkor jart le, mikor az enyem:)
(Ha ez a tied:)
Eddig mindig kuldtek az ujat aprilis utan, most nem.
Aggodtam is, mert en rendszeresen szedek gyogyszert, de nem szoltak ra semmit a gyogyszertarban:)
Nem tudod, hogy hogy es hol lehet kerni?
En most voltam szemvizsgalaton (Specsavers-nel), irtak fel olvasoszemuveget, es lehetett valasztani ingyen keretet. Azt nem tudom, maga a lencse kerul-e penzbe, de nem fizettettek semmi meg. Szombaton lesz keszen.
Ott nem is kertek az NHS card-ot, bemondasra elhittek, hogy van:)

Christine írta...

Evadraga, szivesen. :-))

Mariann, van mikor hónapokkal a lejárat után küldik csak ki. De az alábbi számon érdeklődhetsz: 0845 850 1166.

Emi írta...

Nekem is hasznos infókkal szolgátál! Mindig jól jönnek az ilyenek. Köszi!

Unknown írta...

Ó, nahát! Mi meg keményen perkáljuk itt az eurokat. Ha csak köszönni megyünk be a dokihoz, akkor is ott kezdődik, hogy 25 euro. Stb. Stb. Azért ezt nagyon érdekes volt olvasni!

Zsofia írta...

Nem semmi! Jól hangzik...én az USA-ban az egészségügyet gyűlölöm a legjobban

Ypszi írta...

Lakotarsamnak jar a TC, de nem kapott ilyen kartyat, pedig most pl a fogaval van gond, es persze nem akar dokihoz menni, PC-je nincs is.. ilyenkor mi van? Tudsz vmit?

Valamint arra se talaltam semmit, hogy ha visszamenoleg kapom meg a TC-t, most szeptembertol dolgozom ujra, akkor az addig receptekre elkoltott sokszor 7.40et visszakaphatom-e, ha megjott a kartyam vegre??? Errol tudsz valamit?? Vagy vki mas? Koszi :)

Christine írta...

Ypszi, volt év mikor nekünk is fél év késésel jött meg a kártya csak. De szerintem irhat a HM-nek és megreklamálhatja az ismerősöd.

A tax creditet három hónapra visszamenőleg kapod meg. Nem tudom hogy a recept dijat is vissza lehet e igényelni igy visszamenőleg. De ha a blokkok megvannak megpróbálhatod elküldeni neki.

Ypszi írta...

Szoval akkor vegulis konkretat nem tudsz? nem baj, azert majd ha megjon a papirom, akkor kiderul kapok-e kartyat, azt is reklamalnom kell-e :) egy probat meger, legutobb is csak a nagyon szukseges recepteket valtottam ki a love miatt es meg csak nem is hasznalt :) szerencsere amit a korhazban adtak, az ingyen volt, nem receptet irtak, hanem hozzamvagtak az antibiotikumot meg a fajdalomcsillapitot, igy kozel 15 fontot sporoltak nekem..

na majd akkor megprobalom, de ilyenkor kinek irjak? nhs-nek?

Christine írta...

Mi igy utólag még sose igényeltünk vissza. Itt megtalálsz minden infót a témában:
http://www.nhsbsa.nhs.uk/HealthCosts/Documents/HealthCosts/HC11.pdf

Ypszi írta...

Na a multkori valaszomat elnyelte a renCer, en meg behisztiztem.

Viszont a receptek hatuljan az van, hogy csak akkor nem kell fizetni a 7.40et, ha tax crediten ES child tax crediten vagy. Egy tax credites ismerosom sem kapott ilyen feher kartyat (egyik se kap child tax creditet). Es most ezt talaltam:

http://www.nhsbsa.nhs.uk/Documents/HealthCosts/Tax_Credits_flowchart.pdf

Szoval ha jar child tax credit, vagy mindketto, vagy tax credit, de disabilityvel egyutt, CSAK akkor jar ez a kartya.

Ha CSAK tax creditet kapsz, akkor nem :/
Szoval amit irtal, az nem pontos sajnos, en meg jol megorultem, hogy akkor esetleg visszajarhatna a love (mert amugy vissza lehet igenyelni). Igy a 7. heti betegallomanynal csak fajdalomcsillapitokra 70 fontot koltottem eddig, szoval jol jott volna, de sajnos nem jar :/
Bele kene irni a posztba, hatha vki nem olvassa a kommentet, es azt hiszi hogy tenyleg ingyenes a receptfeliras, ha kap tax creditet :/

Persze ha talalsz mas infot, feltetlen tudasd leci, mert jol jonne ha tenyleg vissza tudnam kapni, de a fenti pdf alapjan nem lehet. Most szomoru lettem :/

(Nem, nem miattad, csak beleeltem magam :)

Christine írta...

Sajnálom ha megtévesztő volt, ezt eddig én sem tudtam. Javitás/kiegészités megtörtént. Én anno pl. csak a Child Tax Creditet igényeltem, ők meg automatice küldik a Work Tax Creditet is....
Ha valaki sokat betegeskedik és nem jogosult a fentire annak talán jól jöhet még ez:
http://www.nhsbsa.nhs.uk/1127.aspx

Ypszi írta...

Tudom hogy nem direkt volt, azert is irtam. Amugy ha valakinek tuti sok gyogyszert kell szednie, akkor mar talaltam olyat, hogy elore lehet fizetni 3 honapra 29 fontot vagy egy evre 100at kb (heti 2 fontot szednek le) es arra az idoszakra nem kell receptfelirasi dijat fizetni. Ez az F pont a recepteken (az enyemen): ..has a valid prescription pre-payment certificate.

Persze en nem tudtam elore, hogy ennyi bajom lesz es ennyi gyogyszert kell majd vennem :/

Ja, es van olyan tamogatas is, csak annak is utana kell neznem, hogy utolag megteritik az esetleges utazasi koltseget (foleg tomegkozlekedeset), ha nem a gp-hez mesz, hanem pl ahogy nekem tegnap a neurologushoz kellett mennem jo messzire. Es ezt 3 honapra visszamenoleg is meg lehet, csak igazolni kell, de meg nem olvastam el mindent, fejfajassal eleg nehez gondolkodni :)

Majd szerintem en is osszegyujtom minden infom, sajnos eleg sokat tudok mar az itteni egeszsegugyrol a kozel kethonapos betegallomanyom miatt, es nemtom mikor lesz vege :/

Ypszi írta...

Ja, most neztem, hogy ez a PPC ez az, amirol beszeltem, csak olyan pici betuk, hogy nem vettem eszre :))